Pendahuluan

& بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. berserta ahli keluarga dan para sahabat sekalian. Terlebih dahulu saya bersyukur ke Hadrat Ilahi kerana dengan limpah dan kurniaNya, saya berpeluang untuk menulis tentang surau Al-Ittihad yang terletak di Bandar Baru Bangi.



Sebagai permulaan atau muqadimmah, ingin saya nyatakan apa itu definisi surau. Surau adalah tempat khusus bagi menunaikan ibadah seperti solat dan I’tikaf bagi umat islam. Ia juga dijadikan sebagai  pusat kebudayaan, muamalat, dan perkembangan dakwah islamiah. Di surau ini jugalah menjadi tempat umat islam berkumpul dan mengadakan aktiviti bagi umat islam setempat. Visi surau ini adalah agar surau al-Ittihad menjadi surau yang mesra dengan semua golongan. Sokongan yang istiqamah dari umat islam setempat diharapkan agar dapat merialisasikan visi dalam memakmurkan surau ini.

Maksud firman Allah SWT dalam Al-Quran,

“ Hanyalah yang memakmurkan rumah-rumah Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada sesiapa pun) selain daripada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.”  

>>> Surah At-Taubah ayat 18.

Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment